Organisaation IDA-käyttöoikeuden kasvattaminen

Tämä sivu kuvaa, miten Fairdata IDA-palvelujen käyttöoikeuden piirissä oleva organisaatio voi anoa käyttöoikeutensa kasvattamista. CSC (Fairdata-palvelujen tuottaja) kasvattaa tarvittaessa organisaatioiden IDA-käyttöosuuksia organisaatioiden tekemien hakemusten perusteella. CSC käsittelee organisaatioiden anomukset palvelun omistajan opetus ja kulttuuriministeriön valtuuttamana.

Ehdot myönnölle:

  • merkittävä osa organisaation tallennuskapasiteetista on käytetty datan säilytykseen
  • organisaation projektit käyttävät palvelua käyttöehtojen (kuten kuvailuvaatimus) mukaisesti.

CSC voi tarvittaessa hylätä anomuksen, mikäli palvelun kokonaiskapasiteetti ei ole hetkellisesti riittävä.

Ohjeet hakemiseen

Organisaatio voi anoa käyttöoikeuden kasvattamista lähettämällä alla olevien ohjeiden mukaisen hakemuksen sähköpostina osoitteeseen fairdata@csc.fi. Organisaation toivotaan arvioivan vähintään seuraavan 6 kuukauden tarve hakemusta tehdessään.

Organisaation pyydetään sisällyttämään anomukseen seuraavat tiedot:

  • Organisaation IDA-käyttöoikeuden määrä nykytilassa (TB)
  • Paljonko organisaatio on allokoinut IDA-tilaa projekteille ja paljonko allokoidusta tilasta on käytetty
  • Toivottu uusi organisaation käyttöoikeuden kokonaismäärä (TB)
  • Perustelu organisaation lisäkapasiteettitarpeelle

Organisaation nimetty IDA-yhteyshenkilö voi pyytää anomukseen tarvittavia käyttötietoja osoitteesta fairdata@csc.fi ja tarkastella tietoja MyCSC-portaalista.

Hakemuksen käsittely

CSC tekee päätöksen anomuksesta viimeistään 1 kuukauden kuluessa sen vastaanottamisesta (pois lukien lomakaudet). CSC voi olla kasvattamatta organisaation käyttöosuutta, jos organisaatiossa on projekteja, jotka eivät noudata palvelun käyttöehtoja tai jos palvelun kokonaistallennuskapasiteetti on väliaikaisesti täynnä.

Organisaatio voi väliaikaisesti yliallokoida käyttöosuutensa, mutta tällöin organisaation on oltava yhteydessä CSC:hen (fairdata@csc.fi) tilanteen ratkaisemiseksi. Näin vältetään tilanteet, joissa hakemuksen käsittelyyn kuluva aika estäisi loppukäyttäjää käyttämästä palvelua.